Haikara tulossa käymään? Ota tästä talteen odottavan äidin muistilista odotusajan alkuhetkille!

Vauva, oli se sitten suunniteltu tai ”vahingossa” alulle pantu, tuo mukanaan suuria muutoksia tulevan äidin ja isän elämään. Positiivisen raskaustestin tekemisen jälkeen mielessä liikkuu monia suuria ja pieniä kysymyksiä: mitä nyt tapahtuu? Mitä seuraavaksi kuuluu tehdä? Mitä saan syödä? Olenko mennyt tietämättäni vaurioittamaan alkiota viinilasillisella? Suuren uutisen varmistumisen jälkeinen ensishokki on täysin luonnollista, mutta viimeistään seuraavana päivänä raskaustestin tekemisestä kannattaa alkaa jo tosissaan pohtimaan seuraavia askeleita äitiydeksi tulemisessa ja ylipäätään tulevaisuudessa. Keräsimme tulevia vanhempia varten seikkaperäisen muistilistan, jota voi käyttää tukena etenkin raskauden alkumetreillä. Luonnollisesti kaikenlainen alkoholin ja nikotiinituotteiden käyttö täytyy lopettaa välittömästi, kun edes epäilee raskautta. Aivan viimeistään kuitenkin siinä vaiheessa, kun raskaustesti on positiivinen.

1) Kun raskaus on varmistettu raskaustestillä, ottakaa yhteys alueenne äitiysneuvolaan. Yhteystiedot löytyvät internetistä ja useimmiten ajan neuvolaan saakin jo samalle, tai korkeintaan seuraavalle viikolle ensimmäisestä soittokerrasta. Neuvolassa äidin terveystilanne ja pituus ja paino kartoitetaan ja otetaan ehkä tässä vaiheessa jo jotain pienimuotoisia verikokeita. Ensimmäinen neuvolakäynti voi kestää parikin tuntia, sillä silloin käydään läpi koko raskausaika neuvolakäyntien osalta ja äiti saa neuvolakortin, johon kerätään tietoja vauvan kehitysvaiheista. Isän on hyvä olla mukana vähintään ensimmäisellä tapaamiskerralla.

2) Neuvolasta annetaan lista vältettävistä ruoka-aineista ja kemikaaleista. Listaan kannattaa oikeasti perehtyä, sillä nykyisten Eviran ohjeiden mukaan muun muassa inkivääri, jota löytyy monista itämaisista ruoista, on täysin kielletty raskausaikana. Lakritsi voi aiheuttaa jopa keskenmenon ja vihreää teetä ei suositella, sillä se haittaa vauvalle elintärkeän foolihapon imeytymistä. Kauppareissuilla tulee tästä eteenpäin kiinnittää myös huomiota kalatuotteiden alkuperään ja pakkaustapaan, maitotuotteiden käsittelymenetelmiin ja orgaaniuteen. Ehkä hieman nurinkurista, mutta orgaanisia tuotteita ja luonnontuotteita suositellaan täysin välttämään raskausaikana, sillä ne voivat sisältää ainesosia tai yrttejä, joista ei ole tarpeeksi tutkimustietoa saatavilla.

3) Ensimmäisten neuvolakäyntien jälkeen enimpiin kysymyksiin on jo vastattu ja kätevän muistikirjan ansiosta tulevat vanhemmat pysyvät viikko viikolta kartalla, mitä äidin mahassa kulloinkin tapahtuu. Ruokailutottumusten muuttamisen jälkeen alkaakin usein raskausmielihalut jylläämään, jolloin isä saa olla ruokakaupassa harva se päivä ostamassa milloin banaania, milloin ruisleipää ja milloin Mynthon-pastilleja. Jos raskauspahoinvointi yllättää, ei missään tapauksessa kannata vähentää syömistä oksentamisen pelossa, vaan päinvastoin. Keho reagoi isoon muutokseen erittämällä raskaushormoneja, mikä saa aikaan pahoinvoinnin, joka taas saattaa lähteä pois vain syömällä pienen välipalan.

Odotusaika on ihmeellistä, erilaista ja antoisaa ja siitä kannattaa nauttia täysin rinnoin!