Parempi alku päivään — ota aamuihisi tehokas startti

Aamuherääminen on suurimmalle osalle maailman väestöstä vaikeaa. Asiaa ei auta pimeässä Pohjolassa auringonvalon vähyys ja ankean pitkät syksyt ja talvet. Keskimääräinen levon tarve on kuitenkin useiden tutkimusten mukaan yhtä suuri joka puolella maailmaa ja todellinen unen tarve on useiden tekijöiden summa. Jos takana on pitkä ja rankka työpäivä, joka on sisältänyt paljon fyysistä rasitusta, voi kahdeksankin tunnin nukkumisen jälkeen kropassa ja päässä tuntua pientä jumitusta. Se on ensimmäinen merkki siitä, että keho ei ole ehtinyt palautua yön aikana täydellisesti.

Aina kahdeksan tunnin yöunien luksukseen ei ole aikaa ja kaikista ilta- ja yötoimista huolimatta väsymys voi tuntua silti ylitsepääsemättömältä aamuisin. Ei silti kannata tuplata aamuista kahviannosta ensimmäisenä ensiaputoimena, vaan kannattaa kokeilla näitä erilaisia, tutkimusten myötä hyväksitodettuja tapoja herättää keho ja mieli uuteen päivään tehokkaasti.

Veden juonti

Koska veden juomisen tärkeyttä toitotetaan aineenvaihdunnan, painonpudotuksen ja muun muassa virkeyden yhteydessä, voi se herättää hieman epäilyksiä todellisesta tehosta. Kaikkia veden juontiin liittyviä terveysvaikutuksia emme voi omilla tietopohjillamme vahvistaa, mutta ihmisen vireystilaan vedellä on kiistaton vaikutus. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on todettu, että kolme tai neljä lasillista vettä heti heräämisen jälkeen starttaa kehon aineenvaihdunnan tehokkaasti uutta päivää ja aamiaista varten. Lisäksi runsas vedenjuonti huuhtoo suolistosta yön aikana sinne kertyneet bakteerit pois ja tuottaa täyttymisen tunnetta vatsaan. Monilla aamiainen jää hyvin vähäiseksi tai se unohtuu jopa kokonaan, joten veden juominen on hyvä tapa saada kurniva vatsa hiljennettyä tehokkaasti.

Punnerrukset

Tiedämme kyllä, ajatus kuntoilemisesta heti herättyä tuntuu kauhealta kidutukselta ja sulalta mahdottomuudelta, mutta toivottavasti tämän kappaleen luettuasi uskaltaudut heti huomenaamulla kokeilemaan uudenlaista heräämistaktiikkaa. Tarkoituksena ei ole tietenkään tehdä täysipainotteista lihaskuntotreeniä heti sängystä noustessaan, vaan tutkimusten mukaan vain 10 punnerrusta aamulla tehdessään koehenkilöiden verenkierto ja aineenvaihdunta sai kunnon startin kontrolliryhmään verrattuna. Heti aamusta punnertaessa kroppa ikään kuin ”potkaistaan” hereille ja se heijastuu myös mielen virkeyteen.

Aamulenkki

Muutama punnerrus on vielä pientä verrattuna monien kovakuntoisten aamuvirkkujen suosimaan aktiviteettiin, eli aamulenkkeilyyn. Useat fitnessmallit ja näyttelijät ovat kertoneet aloittavansa päivänsä lähes tyhjällä vatsalla lenkkeilemällä. Myös tutkimustulokset tukevat tätä heräämistaktiikkaa, mutta käytännössä monilla perheellisillä ei ole aikaa eikä mahdollisuutta heti aamusta lähteä ensimmäisenä viiden kilometrin hikilenkille. Mutta jos aikaa siihen onnistuu löytämään, on se erittäin hyvä keino startata uuteen päivään.